Schemat badań prowadzonych w projekcie
SYSTEM ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH W POLSCE - stan i rekomendacje dla zwiększenia skuteczności i efektywności planowania i realizowania działań profilaktycznych w mikro i makro skali
Obszary diagnozy
- Aktualnie istniejące i pożądane uwarunkowania ekonomiczno-organizacyjne i prawno-administracyjne profilaktyki w Polsce
- Potrzeby profilaktyczne, skuteczność osiągania celów profilaktycznych i jakość procesu realizacji profilaktyki ukierunkowanej na: dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych, uczniów szkół gimnazjalnych, uczniów szkół ponadgimnazjalnych różnych typów
- Społeczno-kulturowe uwarunkowania działalności profilaktycznej, w tym zwłaszcza rola uczestników społeczności szkolnej i jej otoczenia: nauczycieli, rodziców, personelu szkoły, reprezentantów społeczności lokalnych
Grupy działań w projekcie
- Praca koncepcyjna i rekomendacyjna zespołu eksperckiego (model Delphi)
- Dwuetapowa, wielowymiarowa, ogólnopolska diagnoza – PreTest – PostTest (badania podłużne)
- Ewaluacja działań profilaktycznych i ich środowiskowych uwarunkowań
Zmienne objęte pomiarem i ich operacjonalizacja (wiodące)
- Niezależne:
- Przejawy konstruktywnego funkcjonowania uczniów, rodziców i nauczycieli: jakość i ilość postaw i zachowań prozdrowotnych
- Dyspozycje uczniów do samoregulacji, zaufanie do siebie, koherencja i nadzieja na sukces
- Środowiskowy model profilaktyki szkolnej - relacja potrzeb profilaktycznych do ilości i jakości realizowanych w danej szkole działań profilaktycznych. Wyodrębnione modele:
- zaniedbywanie profilaktyki pomimo wysokich potrzeb
- Skoncentrowanie na ilości działań, ale nie wysokich standardach
- zorientowanie na wysoką jakość kosztem ilości
- maksymalizacja ilość i jakość profilaktyki
- Zależne:
- Jakość i ilość postaw i zachowań ryzykownych uczniów:
- Palenie tytoniu
- Picie alkoholu
- Stosowanie nielegalnych substancji psychoaktywnych
- Stosowanie agresji i przemocy, cyberprzepmocy
- Jakość i ilość postaw i zachowań ryzykownych uczniów: